Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Saturday, December 11, 2010

Survey UM: Sokongan untuk PKR menurun

Petaling Jaya: Pemilihan Parti Keadilan Rakyat  bulan lalu telah merosakkan kepercayaan dalam parti tersebut mengikut tinjauan pendapat Universiti Malaya.

Sebanyak 43% dari mereka yang disurvei mengatakan mereka tidak akan memilih PKR dalam pilihanraya umum berikutnya sementara 35% mengatakan mereka masih akan menyokong parti.

Responden menunjuk perselisihan dalaman parti dan masalah kepimpinan sebagai faktor kunci yang mempengaruhi sokongan PKR's.

"Para responden menunjukkan bahawa mereka menyedari perkembangan PKR dan kepercayaan mereka berpengaruh dalam parti dan pimpinannya," kata sebuah portal berita online pada hasil survei itu.

Penyokong Pakatan Rakyat yang menyokong penasihat dan pemimpin Datuk Seri Anwar Ibrahim juga diambil dengan 43% bersetuju bahawa pengaruhnya masih relevan berbanding dengan 41% tidak bersetuju.

"Krisis dalaman PKR telah jelas mempunyai kesan negatif pada kepimpinan PKR dan Anwar," kata laporan itu tetapi menambah bahawa 28% daripada penyokong mengatakan partinya boleh merevitalisasi itu sendiri.

Survei ini dilakukan oleh universiti Penyelidikan Demokrat dan Pemilihan Pusat selama pilihan raya parti PKR bulan lepas. Sebanyak 1.124 responden, berusia antara 20 dan 50 orang yang disurvei.

Responden berasal dari Cheras, Bandar Tun Razak, Titiwangsa, Ampang, Bukit Bintang, Subang Jaya, Wangsa Maju dan Lembah Pantai - semua benteng PKR.

Mereka yang disurvei merasa bahawa Pakatan Rakyat tidak akan ongkos baik dalam pilihanraya umum berikutnya dan bahawa sokongan untuk Barisan Nasional kini berada di kedudukan terkuat sejak pilihan raya 2008

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails