Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Thursday, October 21, 2010

Tony Fernandes serang Tiger Airways dari Singapura

Petaling Jaya: Persaingan antara dua Tonys yang menjadi kepala dua syarikat penerbangan tambang murah di asia terus panas - dengan AirAsia mengeluarkan sebuah iklan berwarna satu halaman penuh menegur Tiger Airways yang berpusat di Singapura.

Iklan, diterbitkan dalam The Straits Times kelmarin, digambarkan kartun karikatur  harimau di bahagian bawah sebelah kiri dengan kata-kata: ". Jika harimau itu mahu terbang, mereka akan dilahirkan dengan sayap"

AirAsia mengeluarkan iklan selepas Tiger Airways dilaporkan menuduh bos AirAsia itu membuat cercaan perkauman terhadap ketua tiger airways yang merupakan "orang putih".

Tiger Airways, yang dipimpin oleh warga British Tony Davis, sebelumnya menyatakan kekecewaannya atas pemimpin AirAsia Datuk Tony Fernandes  dengan komen rasis beliau.

Dalam sebuah rencana baru-baru ini dengan Bangkok Post, Fernandes menyatakan keraguan kejayaan ke atas  orang Barat yang menjalankan perniagaan yang berpusat di Asia.

"Kita orang Asia, bukan sekumpulan orang putih yang menjalankan syarikat penerbangan kita," Fernandes seperti di laporkan, dan ini menyebabkan letusan perang kata-kata antara kedua-dua Tonys.

Menurut laporan, Jabatan Pengangkutan Thailand telah menentang usahasama  51:49 antara Thai Airways dan Tiger Airways - dengan para pemain industri tempatan perlu mempersoalkan keperluannya sedangkan Thai Airways sudah memiliki  39% di Nok Air, syarikat penerbangan murah Thailand.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails