Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Saturday, May 15, 2010

Realiti bangsa cina Malaysia

Asyik menyaksikan perlawanan separuh akhir piala thomas di kaca tv di kawasan tempat tinggal aku. Perasaan marah terhadap kekalahan malaysia tidak lah berapa kuat dihati aku kerana analisis yang aku buat menunjukkan kekuatan pasukan china memang tidak akan dapat digugat oleh pasukan Malaysia, Sebaik perlawanan berakhir kedengaran bunyi mercun di luar rumah. Aku fikir mungkin budak-budak di sekeliling rumah yang masih ada bekalan mercun bersuka-suka.

Pagi ini aku ke tempat kerja, walaupun hari sabtu demi tugas aku melangkah berat ke tempat kerja akibat kecewa malaysia tewas semangat ke tempat kerja berkurangan. Seorang rakan yang turut kecewa memberitahu aku masyarakat cina di tempat aku bersorak gembira sewaktu kekalahan malaysia semalam. Rakanku yang keluar makan malam di restoran memerhatikan gelagat masyarakat cina ini dengan penuh perasaan geram.

Hakikat yang menjadi persoalan adakah masyarakat cina malaysia ini masih menaruh perasaan untuk kembali ke Negara asal mereka. Aku pasti kita tiada halangan andainya mereka ingin pulang. pulangkan hahaha.

Sedarlah masyarakat bumiputra sekalian. kita perlu berhati-hati dengan masyarakat yang mungkin akan menjajah kita ini. walaupun hari ini aku agak rasis tapi demi niat baik untuk menyedarkan kaum ku aku luahkan juga perasaan kecewa aku dengan kekalahan Datuk lee chong wei ini.
Tapi petang ini aku agak gembira sedikit apabila melihat masyarakat cina di tempat aku bersedih apabila pasukan piala uber cina tewas di tangan korea. yess go korea go.

Dan esok akan aku pastikan sokongan yang padu seratus peratus rakyat malaysia kepada pasukan Indonesia agar impian dan hajat cina untuk menawan piala thomas di bumi malaysia akan terkubur dan hanya tinggal mimpi ngeri.

1 comment:

  1. tu mungkin segelintir kecil jer masyarakat cina di Malaysia yg masih dijajah. Selalunye kalau kite tgk badminton dkt kedai2 area KL, diorang pun kecewa giler kalau Malaysia kalah.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails