Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Thursday, April 21, 2011

Timbalan Ketua Menteri 1 Sarawak Dayak ganti Cina

Miri: Keputusan telah dibuat untuk Naib Ketua Menteri (DCM) yang secara tradisional diperuntukkan bagi orang Cina, untuk diberikan kepada orang-orang Dayak ketika Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud membentuk kerajaan seterusnya.

Dayak Sarawak Association mengatakan anggotanya merasa bahawa orang-orang Dayak pantas pos kerana PRS Dayak yang berpusat, dengan lapan kerusi, telah muncul sebagai parti kedua terbesar selepas PBB, dalam pemilihan negara hanya-membuat kesimpulan.

Persatuan Miri Ketua Bahagian Ellison Ludan mengatakan orang Dayak merasa bahawa hanya hak yang posting diberikan kepada wakil Dayak terpilih, dengan mempertimbangkan semua keputusan pilihan raya.

"Dayak telah berdiri oleh Barisan dan kami percaya bahawa menteri utama tidak mengakui pentingnya sumbangan mereka dalam pemilihan negara bahagian 10," kata Ludan terakhir.

Ludan, pada kenyataannya, melangkah lebih jauh menyatakan bahawa posting secara logik harus diberikan pada PRS, pihak Dayak yang berpusat kembali menang terbesar.

"Orang Dayak pantas pos untuk cara mereka tetap setia kepada Barisan selama pilihan raya negara.

"Selain itu, akan membuat hadiah yang sesuai untuk orang-orang Dayak yang akan merayakan Gawai dalam waktu kurang dari dua bulan," tambahnya.

PRS Presiden Datuk Seri Dr James Jemut Masing, dalam tanggapan akan, mengatakan terakhir bahawa memang benar bahawa sentimen bengkak di kalangan orang Dayak bahawa pasca politik tertinggi kedua-dua memang harus diberikan untuk PRS.

Para dr membantah bahawa ia berusaha untuk melobi untuk posting, tapi tetap berkeras: "Sentimen tanah di Sarawak sekarang adalah bahawa Dayak harus diberikan bahawa posting kerana tanpa suara Dayak, Sarawak Barisan Nasional akan kehilangan kerusi bahkan lebih.

"Barisan Negara juga akan kehilangan majoriti dua pertiga di majlis negara. Tanpa suara Dayak, Barisan hanya akan dijanjikan majoriti sederhana dan itu tidak cukup untuk sebuah kerajaan yang stabil. "

Ditanya apakah akan maju PRS permintaan formal untuk mencatat ke Taib, Masing berkata bahawa akan "sama untuk membuat permintaan", yang tidak akan pernah melakukan PRS.

"Keputusan mengenai hal ini terletak sepenuhnya dengan CM, tetapi penting bahawa Barisan menghormati perasaan orang-orang Dayak 'mengenai hal ini dan mudah-mudahan, merespon sesuai," katanya.

Kerajaan negeri mempunyai dua posting timbalan menteri utama. Sampai Sabtu lalu, DCM saya dipimpin oleh orang Cina, tradisional dari supp yang merupakan negara terbesar kedua-dua pihak Barisan, sedangkan DCM II dipimpin oleh sayap Iban PBB.

Selama pungutan suara hari Sabtu, supp Presiden Tan Sri Dr George Chan dikalahkan oleh DAP Ling Sie Kiong di kerusi Piasau.

Dia berada di antara 12 calon Cina supp's yang dikeluarkan dari pejabat.

Akibatnya, hari ini supp hanya mempunyai enam kerusi (tiga di antaranya dimenangi oleh calon yang Dayak) berbanding dengan PBB dengan 35, PRS dan SPDP lapan enam.

Taib berkata di Kuching bahawa dia hanya akan memutuskan DCM saya memposting setelah mempertimbangkan masalah dari semua aspek.


1 comment:

  1. tak payah fikir lagi bagi je lah kah dayak habis cerita

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails