Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Friday, September 24, 2010

1 Malaysia: PTPTN sudah kuatkuasakan penurunan kadar caj kepada 1 peratus.

KUBANG PASU 23 Sept. – Penurunan kadar caj perkhidmatan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada satu peratus telah dikuatkuasakan seperti yang diumumkan oleh kerajaan dua tahun lalu, manakala potongan gaji peminjam untuk bayaran balik dijangka dapat dilaksanakan mulai 2013.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, bagaimanapun pelaksanaan penurunan caj tersebut tidak dicerminkan dalam penyata akaun peminjam kerana perbadanan tersebut perlu berurusan dengan mereka secara individu dan ia memakan masa.

''Caj itu telah dikuatkuasakan sebagaimana keputusan yang dibuat oleh kerajaan, hanya tidak dicerminkan dalam penyata,'' katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Universiti Utara Malaysia (UUM) dan The University of Nottingham, Kampus Malaysia dan Uniutama Management Holding Sdn. Bhd. dan MESB Development Sdn. Bhd. di UUM Sintok di sini hari ini.

Beliau yang dalam Program Ziarah Kerja selama dua hari ke universiti itu sejak semalam ditanya mengenai rungutan peminjam PTPTN yang mendakwa mereka masih menanggung kos pentadbiran sebanyak tiga peratus sungguhpun kerajaan telah mengumumkan penurunan kos itu kepada satu peratus.

Luahan kecewa seorang peminjam mengenai perkara berkenaan turut disiarkan dalam ruangan Forum Utusan Malaysia hari ini.

Kerajaan sebelum ini mengumumkan penurunan kadar caj PTPTN kepada satu peratus berkuat kuasa 1 Jun 2008 yang disifatkan sebagai satu langkah yang menggembirakan lebih sejuta peminjamnya yang dapat membuat bayaran balik lebih rendah.

Menurut Mohamed Khaled, terdapat kira-kira 1.5 juta peminjam PTPTN dan perbadanan itu perlu membuat semakan setiap dokumen peminjam sebelum penyeragaman dibuat.

Katanya, kadar bayaran peminjam yang berbeza seperti ada yang membayar penuh, kurang atau separuh menyebabkan proses pengiraan caj satu peratus itu berubah-ubah bagi setiap individu.

''Tetapi PTPTN menjanjikan supaya ia dapat menghijrahkan semua peminjam seboleh-bolehnya sebelum pertengahan tahun depan,'' katanya. – Utusan

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails