Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Thursday, October 14, 2010

Memalukan Prof Kim Teck Khoo USA tetap mahu hantar ayah berebut kemudahan percuma hospital Besar di malaysia

Sila baca luahan Seorang Prof di Usa yang berasal dari Malaysia dalam akhbar the star yang mengutuk hospital besar Malaysia kerana kegagalan untuk menukar tarikh appointment ibunya yang berada di usa kerana hospital tersebut memang sentiasa sibuk melayan pesakit yang memerlukan. Jika saudara prof mampu membawa ayah saudara ke USA kenapa tidak menggunakan kemudahan hospital di sana. Inilah rakyat Malaysia yang tidak mengaku pendatang ini yang mahu berebut segala kemudahan atau subsidi kerajaan dan jika tidak dapat akan cuba mengutuk pula.

AKU ingin berkongsi pengalamanku dengan pembaca tentang ayahku di Hospital besar Seremban baru-baru ini. Hal ini menggambarkan sikap klasik Malaysia 'regular tidak-APA' yang menjangkiti pelbagai sektor seperti.

Ibu saya sepatutnya dijadualkan untuk rawatan lanjut di klinik perubatan. Kebetulan waktu tersebut ibu-bapa saya berkunjung ke USA, oleh itu ayah saya ingin menjadual semula temujanji ibu saya yang sebelumnya dijadualkan pada November. Tapi ternyata, dia masih berada di Amerika Syarikat, dan telah memutuskan untuk melanjutkan kunjungan selama sebulan lagi.

Jururawat ayah saya bercakap dengan 'kasar' menyatakan bahawa ini tidak mungkin kerana ibu saya perlu datang sendiri untuk membuat perubahan jadual.

Fikirkanlah, setelah beberapa kali menjelaskan bahawa mereka berada di luar negara, sekitar 15.000 km. Untuk itu juga dia masih berkata "regular tidak Boleh, regular tidak Boleh" dan bahawa itu adalah tanggung jawab ibu saya untuk menjadual semula tarikh sendiri.

Sebagai seorang doktor pelatih yang sibuk, saya tidak boleh sama sekali memahami logik tersebut. Di sini bagi saya, saya akan sangat menghargai jika pesakit mengatakan sebelumnya bahwa dia tidak akan mampu muncul untuk temujanjinya di masa depan sebagaimana slot kemudiannya boleh digunakan untuk melihat pesakit lain yang memerlukan perkhidmatan saya.

Saya yakin rakan-rakan saya yang bekerja sebagai doktor ada juga sibuk dengan senarai tunggu yang panjang, mereka mungkin tidak akan menghargai jika pesakit tidak menunjukkan muka. Di sudut lain,mereka pasti akan menghargai jika boleh melihat pesakit secepat mungkin.

Untuk menolak untuk menjadual semula temujanji hanya kerana pesakit tidak dapat melakukannya sendiri, mencerminkan sikap tidak peduli klasik rakyat malaysia yang menghalang kecekapan dan kemajuan. Sikap ini perlu diubah.

ASST PROF KIM Teck Khoo,
Iowa, USA.

Peraturan tetap peraturanlah wahai prof bongok. Kalau taknak ikut peraturan buatlah hospital sendiri. Jangan tau nak menyalahkan orang aje. Aku yakin bapa beliau yang bercakap kasar dengan misi tersebut.

1 comment:

  1. Ia adalah tidak adil untuk mengata orang yang "pendatang" tidak berhak menggunakan kemudahan Rakyat. Walaupun di labelkan "pendatang", mereka telah menyumbang kepada ekonomi negara, dan juga wang cukai. Menggunakan kemudahan rakyat seperti hospital adalah hak semua Rakyat yang telah menyumbang kepada kemajuan negara. Ada sesetengah "developed country" yang mengalu-alukan bangsa berbilang kaum untuk menghijrah ke negara mereka untuk menyumbang kepada sektor-sektor yang memerlukannya supaya negara mereka boleh terus maju dan berkembang. Kerajaan sesuatu negara yang memilih fokusnya, kemajuan negara yang akan memanfaatkan semua rakyat dalam jangka panjang atau terlalu mengutamakan masa dengan aktiviti yang tidak akan menyumbang kepada ekonomi negara dalam masa jangka panjang. Dengan kempen 1Malaysia, ia menunjukkan Kerajaan mengutamakan perpaduan negara, kerana tanpa itu, negara tidak akan maju. Hal-hal seperti bangsa "must be put aside" sebelum kita boleh sama-sama bekerja bersungguh-sungguh untuk kemajuan negara.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails