Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Wednesday, October 13, 2010

Penyokong Pas bertempur lagi dengan penyokong PKR

Apa yang berlaku di Stadium Shah Alam malam tadi, tidak boleh nak dikatakan siapa yang bersalah. Penyokong kedua-dua pasukan semuanya bersalah. Penyokong Selangor pun boleh tahan, manakala penyokong Kelantan pula panas baran.



Inilah yang berlaku jika kepimpinan negeri mengamalkan politik provokasi sehingga merebak ke stadium bolasepak. Sudah tiada lagi sifat hormat menghormati sesama insan, sesama muslim yang sering mereka laungkan. Perbuatan pemimpin menghalalkan memaki, mencarut menyebabkan orang yang dimaki dan dicarut menjadi panas sehingga mencetuskan api kemarahan. Lalu tercetus lagi pertempuran antara penyokong bolasepak kelantan dan selangor.

Ejek mengejek atau provok memprovok adalah perkara biasa dalam kita menonton bolasepak. Jika semua orang boleh terima ejekan ianya tidak menjadi masalah. Tetapi oleh kerana ada orang-orang yang memang tak boleh tahan dengan perkara itu mulalah tercetus masalah. Apabila satu atau dua orang mula, maka ianya mulalah merebak.

Dalam kejadian malam tadi saya lebih salahkan kepada penganjur perlawanan. Mereka semua bukan tak tahu setiap kali perlawanan antara Kelantan dan Selangor ianya mesti akan menjadi masalah. Mereka tidak mengambil pengajaran daripada apa yang terjadi di masa lepas. Jangan lupa perlawanan seterusnya di kelantan juga akan berlaku lagi pergaduhan sesama penyokong dan diharap pihak berkuasa akan mempertingkatkan kawalan dan kalau boleh tangkap sahaja malaun-malaun durjana yang mencetuskan pergaduhan akan datang.


Saingan piala malaysia musim ini sudah hampir melabuhkan tirainya dengan

Penyokong-penyokong kedua-dua pasukan diharapkan dapat mengawal perasaan masing-masing agar perkara yang tidak diingini tidak berulang lagi seperti masa lalu apabila penyokong-penyokong bertempur di luar stadium yang mana ianya amat merugikan kerana stadium terpaksa menanggung beban untuk membaiki segala peralatan yang dirosakkan semasa pertempuran itu berlaku.

Perlawanan akan datang dijangkakan sengit tetapi pasukan kelantan mempunyai kelebihan kerana beraksi di kandang sendiri. Peluang untuk kelantan menang adalah 51% manakala selangor perlu bekerja keras kerana mereka sering gagal apabila beraksi di tempat lawan. Diharapkan perlawanan ini akan berakhir dengan aman tanpa ada aksi yang tidak diingini berlaku. Oleh itu semua penyokong fanatik perlu berwaspada dan bersabar semasa perlawanan berlangsung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails