Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Wednesday, October 13, 2010

Blogger perlu tingkatkan kredibiliti

Kredibiliti adalah elemen penting dalam diri setiap blogger. Tidak kira apa jua tujuan anda, apabila anda membuat keputusan untuk memiliki blog, maka secara tidak langsung anda berada dalam proses untuk membina kredibiliti.

Dalam dunia blogging, kredibiliti terbahagi kepada beberapa perspektif, antaranya ialah:

• Menggunakan blog bagi tujuan mencipta nama dan menjadi selebriti blogger,
• Blog sebagai medium pelaris jualan,
• Blog digunakan untuk menjenamakan diri dan perniagaan,
• Blog digunakan sebagai tempat untuk berkomunikasi dengan pelanggan dengan lebih efektif,
• Blog sebagai tempat anda memperbaiki kualiti penulisan.

Antara 5 poin yang saya sertakan di atas, mana satukah yang berada dalam situasi anda hari ini?

Sebagai seorang blogger, kita perlu menetapkan jenis kredibiliti yang ingin kita bina supaya blog tersebut tidak lari fokus. Apabila blog tidak lari fokus dari tujuan asalnya, maka sudah tentu pembaca blog anda juga akan terus kekal setia.

Tidak kira anda seorang guru, pelajar, usahawan mahupun sesiapa sahaja. Penggunaan blog amat sesuai untuk meningkatkan kredibiliti anda. Lagipun, siapa yang tidak mahu menempah nama dalam dunia maya bukan?

Persoalannya sekarang, apakah tindakan yang perlu diambil oleh kita semua bagi meningkatkan kredibiliti sebagai seorang penulis blog?

Teknik #1 – Kenalpasti Tujuan Blog Anda Ditubuhkan

Selami sedalam yang mungkin kenapa anda menubuhkan blog anda. Mungkin anda mempunyai niat untuk menunjukkan bahawa anda seorang yang berkebolehan bermain bola sepak. Maka sebab itu anda menubuhkan blog mengenai bola sepak.

Ramai yang melakukan kesilapan kecil ini (termasuk saya) apabila pertama kali menubuhkan blog. Pada hari pertama AqifStrategi.com ditubuhkan, blog ini langsung tidak pernah menyentuh mengenai sebarang maklumat mengenai perniagaan internet dan blogging. Malah saya sendiri tidak pernah terfikir untuk berkongsi tentang isu ini.

Blog saya pada peringkat awal adalah mengenai isu-isu kesihatan kerana saya mahu menjadi autoriti dalam niche tersebut. Tetapi itu hanya misi jangka masa pendek.

Tidak lama kemudian, setelah saya kekeringan idea untuk menyumbangkan maklumat-maklumat mengenai kesihatan, secara tidak langsung saya kerap menerbitkan entri-entri mengenai perniagaan internet dan blogging.

Maka berkembanglah blog AqifStrategi.com sebagai sebuah blog informasi perniagaan internet yang anda lihat sehingga hari ini. Apa yang saya belajar di sini ialah sentiasa mengenalpasti tujuan blog anda ditubuhkan bagi mengelakkan blog anda dari terpesong memberikan maklumat yang tidak berkaitan dengan niche anda.

Pasti anda tertanya-tanya bagaimana dengan pelawat asal blog AqifStrategi.com (semasa saya dalam niche kesihatan). Jawapannya, mereka lari ke blog lain.

Teknik #2 – Audiens Merupakan Pemangkin Kredibiliti Anda

Sentiasa ingat bahawa audiens adalah pelawat blog anda.Apabila bercakap mengenai pelawat, maka ia adalah tetamu khas rumah anda. Jadi, anda perlu tahu siapa mereka dan mereka terdiri daripada jenis golongan yang mana satu.

Sebagai contoh, jika blog anda mengenai sukan bola sepak, maka majoriti pembaca blog anda terdiri daripada mereka yang gemar bermain bola sepak. Atau mereka yang ingin belajar bermain bola sepak.

Senaraikan jenis audiens anda terlebih dahulu. Ini bertujuan bagi memudahkan anda untuk berkomunikasi dan menerbitkan entri-entri yang lebih spesifik untuk audiens anda. Dalam contoh blog bola sepak, audiens anda mungkin seperti di bawah:

• Audiens A – Pemain bola sepak profesional
• Audiens B – Jurulatih bola sepak
• Audiens C – Peminat kelab bola sepak
• Audiens D – Mereka yang mahu belajar bola sepak

dan banyak lagi…

Bayangkan jika anda berjaya mengenal pasti siapa audiens anda hari ini, saya yakin anda tidak akan kekeringan idea untuk menerbitkan entri-entri mengenai dunia bola sepak di blog anda. Ini berikutan setiap audiens berbeza isi kandungannya.

Teknik #3 – Tulis Benda Yang Baik, Elakkan Mengkritik

Dalam banyak-banyak blog yang saya lihat (terutamanya blog tempatan), mereka lebih gemar mengkritik berbanding menulis sesuatu ilmu yang boleh dimanfaatkan pembaca.

Walaupun saya akui bahawa blog yang mengamalkan unsur-unsur kritikan ini mendapat sambutan yang hangat dari segi trafik dan pembaca setia, tetapi adakah ia berbaloi jika kita sentiasa fokus pada kesilapan orang lain.

Pernahkah anda terfikir suatu hari nanti blogger-blogger lain akan menghentam anda?

Sentiasa ingat bahawa dunia blogging ini terlalu luas. Jangan sampai anda yang terkena. Jadi, untuk meningkatkan kredibiliti anda sebagai seorang penulis blog yang mempunyai autoriti, maka sentiasa terbitkan entri yang baik iaitu entri berilmu yang dapat dimanfaatkan oleh pembaca anda.

Teknik #4 – Tanya Diri Anda Sebelum Terbitkan Blog Post

“Soalan adalah kuasa. Ia mencerminkan siapa anda dan apa yang anda mahu jadi.” – Aqif Azizan
Mungkin teknik ini agak sukar dipraktikkan kerana rata-rata blogger akan menerbitkan entri mereka tanpa berfikir sejenak tentang apa yang telah ditulis.

Beberapa soalan wajar diajukan pada diri sendiri sebelum anda menekan butang “Publish”. Antaranya ialah:

• Adakah entri ini sesuai dengan tujuan blog aku?
• Adakah para pembaca aku mahukan maklumat ini?
• Adakah maklumat ini dapat meningkatkan kredibiliti aku sebagai _______?
•Ergh… Adakah aku akan dapat kritikan atau sambutan baik selepas menerbitkan entri ini?

Soalan-soalan di atas merupakan soalan yang biasa saya tanya pada diri saya sebelum menerbitkan entri di blog. Ini berikutan kebanyakkan blogger seringkali “terkandas” iaitu mereka tidak sengaja menerbitkan entri peribadi, sedangkan blog mereka adalah untuk tujuan bisnes.

Teknik #5 – Bahasa Menentukan Anda Layak Dihormati atau Sebaliknya

Bagi meningkatkan kredibiliti anda sebagai penulis blog, penggunaan bahasa adalah amat kritikal. Puan Ainon, pemilik syarikat buku PTS pernah berkata;

“Penggunaan bahasa yang baik menjelaskan sikap individu tersebut.”

Dengan kata lain, jika penggunaan bahasa anda baik, berkemungkinan besar anda adalah seorang yang baik dari pelbagai aspek (Baik adalah perkara subjektif).

Oh, jangan salah faham. Saya tidak kata anda perlu belajar bahasa baku atau menerapkan penggunaan bahasa sastera (Tetapi jika anda mahu… Silakan) menerusi blog. Bagi saya, cukuplah sekadar bahasa anda itu sedap untuk dibaca dan kurangkan penggunaan bahasa kasar dan bahasa singkat.

Sejauh Mana Kredibiliti Anda Hari Ini?

Saya telah berkongsi 5 teknik yang saya sendiri gunakan untuk meningkatkan kredibiliti sebagai seorang penulis blog. Berdasarkan pengalaman saya, apabila anda menetapkan diri untuk memiliki sebuah blog, maka secara tidak langsung anda adalah seorang penulis yang ingin mengubah dunia dengan penulisan anda.

Tetapi untuk membuatkan pembaca anda mendengar setiap ayat yang anda tulis, kredibiliti anda perlu kukuh terlebih dahulu. Jadi, mari kita kongsi bersama, sejauh manakah kredibiliti yang telah anda bina? Sehingga hari ini, apakah pencapaian yang telah anda peroleh?

Post ini aku copy dari Rohaizad.com untuk dijadikan panduan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails