Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Thursday, August 12, 2010

kenali team 'Geng Surau' kisah Mayat kembali




Pertama kali saya mendengar tajuk Geng Surau ini saya teringat Geng Bas Sekolah di Astro Ceria? Secara asasnya, siritv ini mengisahkan tentang watak Mayat/Razif (Beto Kusyairy) seorang budak setan yang kini menjadi lagenda (Lagenda Budak Setan?) yang pulang ke kampungnya semula setelah 3 tahun di pusat pemulihan akhlak. Diantara kejahatan (kenakalan) paling kejamnya iaitu meletupkan seekor kambing! kepunyaan Abang Abu salah seorang jiran yang juga penjaga surau di kampung itu (baca: Mayat pernah berwatak seakan pengganas?) Itu belum lagi termasuk beberapa aktiviti 'jahat'nya yang lain kepada orang kampung yang kini menghantui mereka sampai bila-bila. Sekali fikir watak anti-hero Razif sewajarnya ditakuti dan mungkin ironi untuk diangkat bagi sebuah siritv yang bertemakan keagamaan bertajuk Geng Surau? Mungkin ia berbunyi gelap ala-ala filem Castello atau Budak Kelantan?

Namun begitu setelah menonton episod pilot dan ke-2 siri ini saya merasakan bahawa siritv ini lebih 'alim' dari drama atau filem yang mengajak kepada kebaikan secara didaktik dan serius. Ia sebenarnya berat tetapi diberikan suntikan dark-comedy yang lebih ikhlas dan terbuka kepada khalayak untuk mencari 'kebaikan'nya tanpa disedari. Malahan rasanya kalau pergi ke pelusuk kampung manapun sudah tentu ada cerita atau watak 'budak setan' seperti Mayat/Razif masing-masing. Seandainya siritv ini diceritakan dalam keseriusan yang klise, pasti ia seperti kebanyakan drama yang sediada.

Siritv ini mengangkat persoalan kepada khalayak mengenai erti 'peluang ke-2' kepada orang lain yang pernah membuat kesilapan serta kisah orang kampung yang fobia kepada bayang-bayang sendiri. Ia membongkar sifat prejudis, politik kampung, erti persahabatan, percintaan sejati dan makna sebenar seorang 'stalker cinta' eh? melalui watak Uddy (Intan Nur Saina). Antara plotnya mungkin memang biasa sahaja masih berlegar tentang perebutan kekasih hati cinta 3-segi: Razif-Azreen-Lokman (Beto Kusyairy, Anita Baharom, Amran Ismail) tetapi diselitkan dengan kisah sinis kekalutan masyarakat secara bersahaja. Bagaimanapun watak Abang Abu lakonan Azhan Rani sangat menonjol untuk diikuti di awal cerita. Yalah! watak-watak lain juga perlu ditonton sehingga tamat siritv ini untuk melihat perkembangan watak mereka!

Geng Surau sedang ditayangkan di saluran Astro Oasis (saluran 106) mulai 10 Ogos 2010 yang lalu, setiap Selasa-Sabtu, 7.30 petang, ulangannnya 9.30 malam dan 4.30 pagi.



INFO PRODUKSI:

Produksi: PENA CREATIVE PICTURES & KL MOTION PICTURE (usahasama)
Penerbit: Puan Hajjah Ziela Jalil
Pengarah: Wan Hasliza Wan Zainuddin

Lebih lanjut Klik Sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails