Kalau sudi tekanlah iklan di bawah ni ya

Tuesday, August 24, 2010

Warga indonesia pijak bendera Malaysia dan lempar najis manusia.


JAKARTA 23 Ogos – Tunjuk perasaan membantah penahanan tiga anggota penguat kuasa Indonesia oleh polis Malaysia yang diadakan di depan Kedutaan Besar Malaysia di sini kecoh.

Tunjuk perasaan yang disertai oleh anggota daripada Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) itu bermula dengan orang ramai membawa sepanduk mengecam Malaysia kerana menangkap anggota penguat kuasa negara berkenaan yang sedang menahan nelayan Malaysia yang menceroboh perairan Indonesia dekat Pulau Bintan.

Bagaimanapun suasana menjadi kecoh apabila penunjuk perasaan membawa lima bungkus najis manusia dan mahu dilempar ke dalam Kedutaan Malaysia.

Para penunjuk perasaan sempat memijak bendera Malaysia dan melepar sebungkus najis ke dalam kawasan kedutaan Malaysia dan ke atas Jalur Gemilang yang dibentang di atas tanah, apabila polis berpakaian biasa menangkap tiga penunjuk perasaan terbabit.

Suasana menjadi kecoh apabila para penunjuk perasaan mendesak rakan mereka dibebaskan.

Mereka juga memberi amaran kepada polis supaya membebaskan penunjuk perasaan terbabit hari ini juga.

Jika polis gagal berbuat sedemikian mereka akan melancarkan gerakan mengusir rakyat Malaysia.

Sebelum ini anggota penguat kuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia menangkap tujuh nelayan Malaysia yang dituduh menceroboh perairan negara jiran itu.

Bagaimanapun timbul kekecohan apabila anggota Pasukan Gerakan Marin cuba menghalang tindakan itu telah menangkap tiga anggota penguat kuasa terbabit.

Namun masalah itu diselesaikan secara diplomasi oleh kedua-dua negara apabila kesemua yang ditahan dibebaskan.

Penyelesaian secara diplomasi itu bagaimanapun dianggap segelintir masyarakat Indonesia termasuk pertubuhan bukan kerajaan sebagai sikap yang terlalu berlembut dengan Malaysia dan kerajaan Indonesia tidak tegas mempertahankan kedaulatan negara berkenaan. – Utusan

8 comments:

  1. cis...ada hati dorang nak halau rakyat malaysia kat sana...

    Malaysia dah cukup berlembut dgn rakyat indonesia...ini yang indonesia balas budi baik malaysia...kuang ajaq punya indon

    ReplyDelete
  2. Ada hal sikit pijak bendera. Tak hairanlah mereka buat begitu kerana terlalu cemburu dan dengki dengan kemajuan Malaysia.

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Tak betul laporan saudara ni. Sebenarnya tangkapan dibuat didalam perairan Malaysia. Pihak berkuasa Indon ini sedang mengiringi kapal-kapal nelayan malaysia untuk masuk ke perairan Indon. Ketika itulah tangkapan oleh Polis Marin Malaysia dilakukan. Mereka menangkap dengan tujuan untuk mengugut dan mendapat pampasan. Situasi ini sering berlaku dan penyelesaian telah dilakukan ditengah laut oleh nelayan-nelayan kita kerana bimbang kapal laut dalam mereka dirampas. Daripada maklumat yang diperolehi daripada nelayan-nelayan sebahagian besar rompakan dilaut yang berlaku diperairan Selat Melaka dilakukan oleh Pasukan Keselamatan Indonesia.

    ReplyDelete
  4. hantar balik semua orang indon kat malaysia ni balik kat negara diaorang

    ReplyDelete
  5. betul tu, x sedar diri btl dorg n dhlh bg mnumpang x reti nk bersyukur.. lps tu merompak, merogol.. sepatutnya malaysia yang buat "sweeping rakyat indonesia".

    ReplyDelete
  6. rakyat indonesia tidak penah berterima kasih.... sapa yang selalu menghulurkan bantuan bila mereka di timpa bencana....kalu bukan malaysia.... mereka ini layak dilayan seperti binatang... suda pun ramai yang merempat... adakah ini salah satu dari cara mereka untuk mendapatkan sesuap nasi...kasihan....

    ReplyDelete
  7. bila la mereka nak sedar. . .apa yg mereka perjuangkan sebenarnaya. . .bukan ini caranya nk suarakan ketidakpushatian. . .bertambah huru hara negara klu slalu buat demontrasi. . .ish ish ish. . .

    ReplyDelete
  8. butuh kontol pnye INDON-SIAL!!!!!!
    Xsedar ngara miskin,ade hati nk ajak perang..weh org2 indon,,balik la indon,,

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails